Så kommer du igång med Attest på webben/i mobilen

Vi har nyligen släppt vår nya attesthantering på webben/i mobilen, och att komma igång med den är enkelt. Här går vi igenom hur du gör och vad du bör tänka på om du tidigare använt vår gamla attesthantering.

Börja med att se till att du är inne på rätt företag och gå in via Arkiv – BL Integration och klicka på Kom igång-knappen för app.bjornlunden.se och logga in med BankID, BL Konto, Facebook eller Google. Fyll på med uppgifter om dig själv för att göra din användare på app.bjornlunden.se komplett.

I nästa steg väljer du de delar som ska användas i det aktuella företaget, markera Attest och gå vidare.

De som ska ha möjlighet att attestera leverantörsfakturor behöver läggas upp, det blir alltså ett separat attestantregister för Attest på webben/i mobilen, så ange namn, e-post och personnummer (krävs för inloggning med BankID). De användare som läggs upp får ett mail som hälsar välkommen till tjänsten, därefter är det bara att börja attestera.

Det går bra att komplettera både med flera attestanter allt eftersom. Detta görs i Inställningar – Användare där man bjuder in användare och bockar i rättigheten till attest. Under Inställningar – Attestanter lägger du upp attestantflöden (om attest ska göras av flera personer i en särskild ordning) eller om de ska ha någon speciell attestroll.

Du som byter från den "gamla" attesthanteringen

Det går bra att även fortsatt köra vidare på den tidigare lösningen, även om fördelarna med att byta är flera men bland annat behöver attestanterna inte ha BLA installerat utan kan sköta attesten i mobilen eller på webben.

Om du aktiverar den nya attesthanteringen kommer en ny uppsättning attestanter att läggas upp, det är alltså inte de redan befintliga attestanterna du kommer att använda när du kör igång med Attest på webben/i mobilen.

När du därefter ska ankomstregistrera fakturor kommer du med den nya attesthanteringen inte behöva logga in vid ankomstregistrering, utan programmet kommer automatiskt att förutsätta att det är vad du vill göra. Är det du själv som är mottagare av vissa fakturor kan du, om du vill, låta bli att ange någon attestant på dessa. Innan du betalar en leverantörsfaktura där ingen satts som attestant behöver du ta bort betalspärren, vilket görs i samband med att du registrerar betalningen.

När du byter till Attest på webben/i mobilen finns några saker att tänka på:

  • Se till att inte ha några registrerade men ej uppdaterade leverantörsfakturor i samband med övergången.
  • Försök att ha så få oattesterade leverantörsfakturor som möjligt i samband med övergången. 
  • På de fakturor som ändå eventuellt är oattesterade vid övergången kan man gå in på via kontroll reskontra, redigera fakturauppgifter och byta till en av de nya attestanterna (efter övergången).
  • Om det finns attestansvariga på leverantörerna bör man se över dessa efter övergången och byta till den blapp-attestant som ska vara ansvarig istället för bla-attestanten.

”Om du har problem att visa sidan, klicka här för att åtgärda felet. ”

Nyheter - Så kommer du igång med Attest på webben/i mobilen - ctl00_twimg Fjärrsupport: