Under perioden april–juni 2020 kunde hyresvärdar inom vissa branscher komma överens med sina hyresgäster om sänkt hyra och få 50% av sänkningen kompenserad via statligt stöd, dock maximalt 25% av den ordinarie hyran. Det är hyresvärden som erhåller och redovisar stödet; hyresgästen får en sänkt hyra [5010]. Om uthyrningen är momspliktig ska hyresgästen stå för momsen eftersom stödet är momsfritt.
Regeringen har nu också beslutat om den förordning som innebär att det aviserade stödet för hyreskostnader under perioden 1 januari–31 mars 2021 är sökbart med start 3 maj.
Här kan du läsa mer om stödet vid hyresnedsättningar >>
Så bokför du stödet
Stödet för hyressänkningen redovisas som en övrig intäkt och kan bokföras på konto 3980, Erhållna offentliga stöd.
Fakturan skickas till kund
DEBET | KREDIT |
Konto | Belopp | Konto | Belopp |
1510 |
5 500 |
3910 |
4 000
|
|
|
2610 |
1 500 |
Boverket betalar ut stödet till företaget
DEBET | KREDIT |
Konto | Belopp | Konto | Belopp |
1930 |
2 000
|
3980 |
2 000
|
Företaget hyr ut en lokal med moms till en hyresgäst som drabbats av ekonomiska svårigheter till följd av coronapandemin. Företaget kommer överens med hyresgästen om att under april–juni sänka hyran med 50%. Hyran enligt avtalet är 8 000 kr/mån exklusive moms. Stödet beräknas till 2 000 kr/månad och företaget står för 2 000 kr/månad i minskad intäkt. Moms ska debiteras hyresgästen och i detta fall på hyresintäkten (4 000 kr) och hela stödbeloppet (2 000 kr). Moms ska läggas på fakturan med 1 500 kr (25% x 6 000).
Tips för dig som vill läsa mer
I vår kompletta handbok BOKFÖRING kan du ta del av massor av konteringsmallar och exempel som visar hur du bokför olika affärstransaktioner. Finns som tryckt bok och e-bok.